نگاه دوربین

گروه عمومی · 9 کاربر · 21 پست
از پشت دوربین زوایایی رو میشه دید که ما گاهی یا همیشه ازش غافلیم، شاید از پشت دوربین بتوان جهان رو جور دیگری دید

ارسال به نگاه دوربین

N@rges
[email protected]

پست قبلی زوایای دید کلی توضیح داده شد
حالا میخوایم بررسی کنیم چه عوامل در عکس باعث حرکت چشم میشه و چه فوایدی داره
این عوامل خیلی زیاد هستن ولی خب برای شروع یک توضیح کوتاه و دونستن مهم تریناشون کافیه و بیشتر بطور تجربی به دست میان.

1- زاویه نقطه دید
این واژه ممکن است کمی گمراه کننده باشد زیرا شما صحنه عکاسی را از چشم سوژه مشاهده نمی کنید و در عوض نقطه دید ؛ مسیر یا محلی است که سوژه به سمت آن نگاه می کند . این نقطه می تواند جایی در کنار و یا حتی مکانی در پشت سر عکاس باشد .

دید به اطراف لنز
در صحنه هایی از این دست چنین به نظر می رسد که شخص یا جسمی در سمت چپ یا راست دوربین قرار گرفته و سوژه به آن می نگرد . زوایای دید از این دست ، نوعی حالت روانشناسانه و جذاب بر بیننده به وجود می آورد زیرا سوژه فاقد هرگونه تماس چشمی با مخاطب خود می باشد . و در نتیجه چنین به نظر می رسد که سوژه هیچ گونه توجهی به شما به عنوان مخاطب ابزار نخواهد داشت .

زاویه همتراز چشم

زاویه تراز چشم به گونه ای است که گویی به صورت رخ به رخ با سوژه قرار می گیریم . در این حالت دوربین در خط تراز با چشم سوژه قرار می گیرد و از آنجا که این زاویه دید به طور معمول در ارتباطات میان انسان ها مورد استفاده می باشد از این روی به نوعی القا کننده حس صمیمیت و نزدیکی میان مخاطب و سوژه خواهد بود .

زاویه دید از کنار

در این حالت زاویه دید دوربین و زاویه نگاه کردن سوژه ؛ در حالت مایل و مورب می باشد و به دو روش به دست می آید :

1- سوژه به دوربین نگاه نمی کند

2 – سوژه برای نگاه کردن به دوربین سر خود را چرخانده است .


2- خطوط یا اشکال هندسی گوشه دار مثل مثلث
یک خط در عکس مثل لبه ی جدول یا یک درخت که حالت مثلث داره و ... میتونه به چشم بیننده جهت بده که همه ی صفحه ی عکس را ببینند اصطلاحا چشم بچرخه در عکس .


3-نور
جهت تابش نور در عکس میتونه به چشم جهت بده
[لینک ضمیمه]
... ادامه


اشتراک گذارنده MZR63 fmz-mi
Ɲαѕтαяαη✔
Ɲαѕтαяαη✔
اشتراک گذارنده gvj و 10 نفر دیگر
N@rges
[email protected]
۱
زاویه دید را به سه دسته تقسیم می کنند:

زاویه دید از روبرو: اگر دوربین در امتداد محور چشم عکاس و عمود بر خط افق باشد زاویه دید روبرو نامیده می شود در این زاویه دید، تحریف یا اغراق در تصویر به وجود نمی آید و موضوع حالت طبیعی خود را حفظ می کند. بیشتر در عکاسی چهره، به کار می رود.


زاویه دید از پایین: اگر دوربین هنگام عکاسی پایین تر از خط چشم موضوع قرارگیرد در ابعاد موضوع اغراق شده و با عظمت و پایداری بیشتری جلوه می کند اما اگر زاویه دید بسیار پایین باشد موضوع حالت مضحک و غول پیکر به خود می گیرد.


زاویه دید از بالا: اگر دوربین به هنگام عکاسی بالاتر از سطح دید موضوع قرار گیرد تصویر موضوع کوچکتر و حقیرتر به نظر می رسد.


اشتراک گذارنده victoria00 و 2 نفر دیگر
N@rges
[email protected]
۳

انواع کادرها:

۱ – کادرهای مستطیل افقی: اگر نقطه ای را در داخل کادر مستطیل افقی در نظر بگیریم و حرکتی برای آن تصور کنیم به نظر می رسد که می تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند. این کادر با حالت عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده اند،‌متناسب است.



۲ – کادر مستطیل عمودی: نقطه مورد نظر در این کارد، فقط می تواند به صورت عمودی حرکت کند. کادر مستطیل عمودی، پویاتر از مستطیل افقی است . بنابراین موضوعها در آن پویاترو پر جنب جوش تر به نظر می رسد. این کادر با حالت موضوعهایی که شکل کلی آنها عمودیت همخوانی بیشتری دارد.


۳ – کادر مربع : به دلیل تساوی بین اضلاع این کادر، بیننده به تساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می شود.


عوامل تعیین کادر

۱ – موضوع

۲ – عوامل هدایت کننده چشم

موضوع: حالت کلی موضوع در انتخاب کادر مؤثر است. انتخاب کادر باید با حالت جاافتاده و پذیرفته شده طبیعی موضوع که در نهایت براحتی مورد پذیرش چشم بیننده قرار می گیرد. متناسب باشد. هنگامی که عوامل عمودی متعدد می شوند و در سطح افق گسترش می یابند کادر مستطیل افقی مناسبتر است.

عوامل هدایت کننده چشم : این عوامل، موجب تعیین کادر می شود از این نمونه می توان به جهت دید و یا سمت حرکت موضوع ،‌خطها ، سطحها و تاریکی ها و روشنایی ها اشاره کرد.
... ادامه


اشتراک گذارنده victoria00 و 3 نفر دیگر
N@rges
[email protected]

در کامنت های پستای آموزشی این گروه میتونین عکسایی که گرفتینو بفرستین تا با هم نقدشون کنیم و توضیحات بیشتری بدیم و از هم نکته یاد بگیریم s33.gifخوشحال میشیم بیاین و تو بحث ها شرکت کنین و نظرتونو بگین تا همه استفاده کنیم

نگاه دوربین
[لینک ضمیمه]


اشتراک گذارنده victoria00 و 5 نفر دیگر
N@rges
[email protected]
۱
کادر همیشه به شکل یک مستطیل است. اگر آن را همانند شکل پایین، به یک‌سوم‌های مساوی تقسیم کنیم، ۴ نقطه پدید می‌آید که به آن نقاط طلایی گفته می‌شود. بهتر است سوژه خود را در مرکز کادر خود قرار ندهیم زیرا بسیار کلیشه و ابتدایی‌ست مگر در جاهایی خاص سعی کنید کادر خود را متناسب با این یک‌ سوم‌ها تنظیم کنید. مثلا خط افق را در یک سوم پایین بگذارید و سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرد را در یک سوم راست/چپ و در نقطه طلایی قرار دهید تا تصاویر زیبا خلق کنید.
22777a-777x506.jpg


اشتراک گذارنده victoria00 و 3 نفر دیگر
N@rges
[email protected]
۲
تو قسمت اول نقاط و خطوط طلایی رو یادگرفتیم
حالا در مورد شلوغی صحبت کنیم
چشم انسان معمولا از سمت چپ به راست حرکتو دنبال میکنه و اینکه نیمه ی بالایی عکس مهم تره اصطلاحا میگن نیمه ی بالا سنگینیش بیشتر از پایینه
برای همین بهتره سعی کنید سوژه ی اصلیو رو نقاط طلایی بالا قرار بدید و بقیه ی شلوغی های عکسو قسمت پایین تا تعادل تو صفحه حفظ بشه و چشم به همه ی نقاط عکس حرکت کنه
ولی اینا فقط قوانین هستن و تو هر هنری قانون شکنی به سبک و سلیقه شخصی ممکنه یک شاهکار خلق کنه
به این عکسا دقت کنین ، نقاط طلایی و سوژه هارو بررسی کنین که چطوری تقسیم شدن و چشم کشیده میشه



اشتراک گذارنده victoria00 و 3 نفر دیگر
N@rges
[email protected]

خب خب خب بریم که عکاسی یاد بگیریم با هم s27.gif
اول اینکه اگه فک میکنین برای عکس خوب حتما باید دوربین حرفه ای داشته باشین باید بگم در اشتباهین
با گوشی معمولی هم میشه یک عکس خوب گرفت و حتی تو مسابقه های مختلف شرکت کرد و برنده شد
اولین چیزی که مهم یاد بگیریم ، انتخاب سوژه و زاویه دید هست
اگه موضوع داشته باشین که برای همون دنبال سوژه میگردید
ولی اگه موضوع آزاد بود ، بهتره سوژه هایی رو انتخاب کنین که پیام داشته باشن و بتونین زاویه ی خوبی ازشون در بیارین
دوم کادر بندی هستش
تو پست قبل اصلی ترین نکته ی کادر بندی یعنی خطوط و نقاط طلایی رو توضیح دادم که میتونین بخونین و سوالی داشتین در خدمتم


اشتراک گذارنده victoria00 و 4 نفر دیگر